Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, February 09, 2012

Facebook moet omgaan met saturatie in traditionele markten

Nagenoeg 60 procent van de wereldwijde internetbevolking onderhoudt minstens één keer per maand zijn sociale netwerkprofiel. Tweeënhalf jaar geleden bereikte de penetratie van de sociale netwerken slechts een score van 36 procent. Dat is de conclusie van een rapport van GlobalWebIndex. De onderzoekers merken daarbij wel op dat deze resultaten gemengd nieuws inhouden voor Facebook, het grootste sociale netwerk van de wereld. Het aantal bezoekers aan Facebook blijft weliswaar stijgen, maar in een aantal markten heeft het netwerk nagenoeg een saturatiepunt bereikt.

"De toename blijft grotendeels beperkt tot groeiende internetmarkten zoals India, Indonesië en Brazilië," wordt er opgemerkt. "In het algemeen hebben de gebruikers het voorbije jaar de frequentie van sleutelactiviteiten, zoals de zoektocht naar nieuwe contacten en het verzenden van boodschappen naar vrienden, teruggeschroefd. Op tweeënhalf jaar tijd is in de Verenigde Staten het aantal boodschappen aan vrienden met 12 procent gedaald, terwijl de zoektocht naar nieuwe contacten met 17 procent is afgenomen en de instap in Facebook-groepen met 19 procent achteruit is gegaan."

Tom Smith, managing director van GlobalWebIndex, wijst er ook op dat duidelijk wordt aangetoond dat het internet niet tot een eenvormige wereldwijde cultuur leidt. "Merken en content-producenten zullen steeds meer lokale strategieën moeten hanteren," voert hij aan. Ook wordt opgemerkt dat 59 procent van de wereldwijde internet-bevolking de voorbije maand online een product heeft gekocht, terwijl 53 procent een product heeft besproken. In tegenstelling tot sociale media, zijn de gevestigde markten daarbij volgens Smith duidelijk marktleider.

In Zuid-Korea wordt bij de aankoop van online producten een score van 78 procent opgetekend, gevolgd door Duitsland en Groot-Brittannië met 72 procent. Daarentegen komt Saudi-Arabië slechts aan een score van 27 procent.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home