Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, February 24, 2012

Milanese modewereld hinkt technologisch achterop

Milaan dreigt een gedeelte van zijn centrale positie in de modewereld te verliezen. Dat zegt onder meer de modeblogger Olga Rink. Opgemerkt wordt dat sociale netwerksites en smartphone-applicaties snel opgang maken in de de modewereld, maar is de Italiaanse sector traag om daarop te reageren. Er wordt aan toegevoegd dat op de Milan Fashion Week nog altijd niet de digitale toepassingen worden gezien die elders in de wereld wel worden opgemerkt.

"Elders worden geïntegreerde programma's aangeboden met sociale netwerksites, smartphones en tablets om een gebruiksvriendelijke show te kunnen brengen," merkt het persbureau AFP op. "Geïnteresseerden kunnen applicaties downloaden om zich voor de evenementen te registreren, commentaren over de shows te publiceren en een lijst met toekomstige evenementen te raadplegen. Deze technologische mogelijkheden geven de gebruikers het gevoel deel uit te maken van het hele gebeuren. Daarvan is in Italië echter weinig te merken."

Salvo Testa, professor mode-management aan de Bocconi-universiteit in Milaan, voert echter aan dat Milaan zijn achterstand aan het inhalen is. "Men heeft misschien pas laat het belang van technologie beseft, maar sociale netwerken en blogs vormen niet het belangrijkste terrein van investeringen," merkt hij op. "Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van online video om een sterke emotionele band te creëren met het merk. Dat laat trouwens een meer virale en goedkopere manier van reclame toe dan de traditionele kanalen."

"De technologische revolutie heeft de kern van de modesector bereikt," voert Testa aan. "De modemerken zien het internet als een krachtig kanaal om miljoenen geïnteresseerden te bereiken en persoonlijke relaties uit te bouwen. De modesector heeft eindelijk de elitaire sfeer van de catwalk, celebrities en topjournalisten verlaten en is gestart met het opbouwen van relaties met echte consumenten."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home