Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, February 24, 2012

Internet ook in Rusland groter reclamemedium dan geprinte media

De reclamebestedingen zijn in Rusland het voorbije jaar met 21 procent gestegen tot 263,4 miljard roebel. Dat komt overeen met een bedrag van 8,8 miljard dollar. Dat blijkt uit cijfers van de Russian Association of Communication Agencies (AKAR). Er wordt aan toegevoegd dat het voorbije jaar voor de eerste keer meer aan digitale campagnes is besteed dan aan gedrukte reclame. Televisie-reclame, waar een groei met 18 procent tot 131 miljard roebel werd opgetekend, blijft veruit de belangrijkste sector.

De Russische bestedingen aan internet-reclame stegen het voorbije jaar met 56 procent tot 41,8 miljard roebel. Bij gedrukte reclame werd daarentegen slechts een groei met 6 procent tot 40,4 miljard roebel opgetekend. "Ondanks de pessimistische voorspellingen die volgden op de economische crisis, is de Russische reclamesector duidelijk volwassen aan het worden en in de goede richting aan het evolueren," merkte Viatcheslav Chernyackhovskiy, adviseur bij de Russische reclamefederatie, op.

Chernyackhovskiy merkt echter op dat het nog te vroeg is om al uitspraken te doen over de verdere evolutie van de sector dit jaar. "Er zijn teveel factoren, waaronder een aantal waar de reclame-sector geen greep op heeft, die daarin een rol spelen," merkte hij op. Volgens een aantal waarnemers zal de Russische reclamesector dit jaar echter een sterke groei blijven kennen, ondanks bekommernissen over de economische omstandigheden, de volatiele grondstoffenprijzen en politieke instabiliteit.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home