Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, February 03, 2012

Merkartikelen staan steeds meer onder druk

Op de markt van de consumptiegoederen staan merkartikelen onder zware druk door de opmars van huismerkproducten en de stijgende grondstofprijzen. Die daling zal zich ook de volgende jaren verder doorzetten. Dat is de conclusie van een onderzoek op de Nederlandse markt van het strategisch adviesbureau Roland Berger Strategy Consultants. Hoewel de hele sector van de merkartikelen de impact voelt, blijken volgens de onderzoekers vooral nationale en lokale merken marktaandeel te verliezen. Multinationals bundelen immers hun nationale merken tot wereldwijde namen.

"Het marktaandeel van merkartikelen krimpt steeds verder in," aldus het magazine Adformatie. "Merkartikelen namen vijf jaar geleden nog 62 procent van de Nederlandse retailmarkt voor hun rekening, maar inmiddels is hun aandeel geslonken tot 58 procent. Het verlies aan marktaandeel leidde twee jaar geleden voor de sector tot 740 miljoen euro aan gemiste inkomsten. De opmars van huismerken zet daarmee gestaag door. Huismerkproducten drukken merkproducten langzaam uit de markt. De komende jaren zal naar verwachting het aandeel merkartikelen verder dalen tot rond de 50 procent."

De traditionele aanpak om meer waarde te creƫren, biedt volgens het onderzoek evenmin een oplossing. "Initiatieven zoals acties en kostenbesparingen leveren vaak een averechts resultaat op," voeren de onderzoekers aan. "Aanbiedingen vergroten weliswaar de omzet op korte termijn, maar leiden vaak tot structurele prijsverlagingen, waardoor op langere tijd de totale winstmarge onder druk komt te staan. Ook hogere reclame-bestedingen leiden niet vanzelfsprekend tot een hogere omzetgroei. In Nederland hadden de nationale merken twee jaar geleden de hoogste mediabestedingen, maar kenden wel de laagste omzetgroei."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home