Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, February 02, 2012

Bedrijven hebben geen overzicht over sociale media-accounts

Bedrijven met meer dan duizend werknemers moeten werken met gemiddeld 178 corporate sociale media–accounts. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Amerikaanse Altimeter Group. De onderzoekers berekenden dat een gemiddeld bedrijf met meer dan duizend werknemers moet werken met 38 Twitter-accounts, 32 weblogs, 30 Facebook-profielen en 29 corporate Linkedin-profielen. Daarnaast tellen bedrijven gemiddeld 23,4 forumprikborden of community-accounts, naast 9,4 Youtube-kanalen, 6,3 Foursquare-accounts en 3,8 Flickr-kanalen.

Ondanks die massale activiteit, waarbij de accounts van de werknemers niet werden geteld, blijkt volgens het rapport dat slechts 48 procent van de onderzochte bedrijven op een gecoördineerde manier met sociale media omgaat. Volgens 49 procent worden alle sociale media-accounts centraal bijgehouden. Ondanks dit relatief lage cijfer, zegt 70 procent van de bedrijven toch aan dat de sociale media-acties voldoen aan de doelstellingen die door de onderneming naar voor is geschoven.

Altimeter noemt het noodzakelijk dat de bedrijven goede software zouden gebruiken om hun verzameling sociale media-accounts te kunnen beheren. Er wordt opgemerkt dat veel bedrijven daarbij nog altijd gebruik maken van gratis software, die echter niet tot optimale resultaten zou leiden. Waarnemers stellen dat achter deze veelheid van accounts een aantal gevaren schuilgaan. Vooral bij het stopzetten van een account loopt men het gevaar een onbeheerd geheel op het internet achter te laten, wat tot reputatieschade kan leiden of een basis voor spam en andere ongewenste aspecten zou kunnen zorgen.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home