Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, February 03, 2012

Helft mobiele shoppers gaat in winkel online

Meer dan de helft van de bezitters van mobiele telefoons gebruikt het apparaat om op de fysieke winkelvloer externe hulp te zoeken. Dat blijkt uit een onderzoek van het Pew Internet and American Life Project. De onderzoekers merken op dat 38 procent van de eigenaars van mobiele telefoons contact opnemen met vrienden of familie om overleg te plegen over een potentiƫle aankoop. Daarnaast blijkt 24 procent de mobiele telefoon te gebruiken om online productbesprekingen te kunnen raadplegen. Ook raadpleegt 25 procent productvergelijkingen.

De onderzoekers stellen dat consumenten tussen achttien en negenenveertig jaar meer geneigd zullen zijn om online productbesprekingen te raadplegen dan oudere mobiele gebruikers. "In stedelijke gebieden zijn online besprekingen bovendien populairder dan op het platteland," merkt het Pew Research Center nog op. "Anderzijds blijken hoger opgeleide consumenten meer geneigd zijn om hun telefoon te gebruiken voor onderzoek op de winkelvloer." Uiteindelijk bleek 35 procent het product toch nog in de winkel te kopen, terwijl 19 procent koos voor een online aankoop.

De onderzoekers voeren verder aan dat 8 procent van de betrokkenen besluit om naar een andere winkel te stappen, terwijl 37 procent beslist om helemaal van een aankoop af te zien. Het Pew Research Center merkt op dat de retailers ongeveer 5 procent van de transacties verliezen die beginnen met een online prijsonderzoek, zelfs wanneer de consument al tot op de winkelvloer is geraakt. "Maar de retailers kunnen ook terugvechten door hun prijzen aan het online niveau aan te passen of online reclame te voeren," wordt er opgemerkt.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home