Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, February 03, 2012

Kopen van ervaringen levert meer tevredenheid op

Het kopen van ervaringen maakt gelukkiger dan de aanschaf van producten. Dat blijkt uit een onderzoek van wetenschappers aan de San Francisco State University. De onderzoekers stellen ook dat extraverte mensen sneller geneigd zijn geld te besteden aan activiteiten en voeren aan dat ook mensen die zich meer openstellen voor ervaringen, hun geld sneller zullen besteden aan activiteiten zoals onder meer concerten of citytrips. Er wordt aan toegevoegd dat deze ervaringsshoppers op lange termijn meer voordeel halen uit hun bestedingen, ook al lijkt dat aanvankelijk niet het geval.

"Eerder onderzoek heeft al uitgewezen dat de ervaringsshopper zich vaak gelukkiger blijkt te voelen," merkt onderzoeksleider Ryan Howell op. "Het was echter nog niet duidelijk waarom sommige consumenten vaker ervaringen kopen dan anderen." Het onderzoek toonde aan dat de kopers van ervaringen ook hoge scores haalden op extraverte persoonlijkheidskarakteristieken en de openheid naar nieuwe ervaringen. Volgens Howell is dat een logische combinatie, aangezien deze groep inherent ook meer sociaal is en niet afkerig is van risico's.

De onderzoekers ontdekten bovendien dat men het patroon van uitgaven gemakkelijker kan veranderen dan het persoonlijke karakter. "Zelfs voor mensen die verslaafd zijn aan materiële aabkopen, zou het goed zijn om meer evenwicht te vinden tussen het kopen van producten en ervaringen," stipt Ryan Howell aan. "Dat leidt tot een grotere tevredenheid en een beter welbevinden." Het zou voor mensen volgens de onderzoekers nuttig zijn om te beseffen dat de voldoening over het leven en het geluk kan worden beïnvloed door bestedingsgewoonten.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home