Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, February 18, 2012

Groter online engagement leidt tot grotere koopintentie

Een groter online engagement met een merk op Facebook leidt bij consumenten ook tot een hogere betrokkenheid bij het merk, een hogere koopintentie en een sterker communitygevoel. Dat is de conclusie van een onderzoek van Tim van der Sman, wetenschapper aan de Radboud Universiteit, in samenwerking met Social Embassy. De onderzoeker voegt er aan toe dat de effecten groter worden naarmate de interactie toeneemt. Meer zelfs bij een relatief lage interactie van consumenten, zoals liken en lezen, is volgens de onderzoeker al een significante vooruitgang zichtbaar.

"Uit onderzoek is al vaker gebleken dat er een verband bestaat tussen een grotere online betrokkenheid en hogere aankoopniveaus," merkt van der Sman op. "Maar vrijwel nooit worden daarbij oorzaak en gevolg duidelijk. Vaak wordt gedacht dat het de toch al overtuigde, trouwe en goed spenderende klanten van het merk zijn die online hun betrokkenheid bij het merk willen tonen. Dit onderzoek toont echter aan dat online interactie met een merk tot een hogere betrokkenheid en een hoger aankoopniveau leidt."

Van der Sman stelde vast dat een hogere interactie in eerste instantie leidt tot een grotere betrokkenheid. "Met het realiseren van engagement geeft men de consumenten het gevoel sterker betrokken te zijn bij het merk," wordt er aangevoerd. "Een hogere interactie leidt echter ook tot een hogere koopintentie. Men kan dus aantoonbaar en meetbaar hogere omzet scoren door het verhogen van de interactie. Een hogere interactie met een merkt leidt tenslotte ook tot een versterkt communitygevoel."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home