Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, January 18, 2012

Walt Disney gaat winkelketen uitbouwen in China

Het Amerikaanse entertainmentconcern Walt Disney Company heeft bekend gemaakt om een retailnetwerk uit te willen uitbouwen op de Chinese markt. De operatie vormt een onderdeel van de Amerikaanse groep om zijn positie in de snel groeiende Chinese economie te versterken. De Amerikaanse multinational wil de volgende drie jaar in China een winkelnetwerk met vijfentwintig tot veertig verkooppunten uitbouwen. In de herfst van dit jaar wordt in Shanghai een eerste vestiging geopend.

"Jim Fielding, president van Disney Stores Worldwide, stelde dat de Chinese goedkeuring voor de bouw van een themapark in Shanghai, die in april dit jaar werd afgerond, een belangrijke stap is geweest," aldus het persbureau Reuters. "Fielding benadrukte dat China bijzonder belangrijk is voor de algemene planning van Disney. In de uitbouw van het Chinese netwerk wil Walt Disney eerst werken aan een aanwezigheid in de grote metropolen, zoals Shanghai en Peking, waar steeds grotere aantallen consumenten met een groter beschikbaar inkomen te vinden zijn.

Het product-assortiment zal volgens Fielding aangepast zijn aan de Chinese consumenten en hun vertrouwdheid met Disney. "Een aantal Disney-figuren die in Europa en de Verenigde Staten een grote populariteit genieten, zijn in China nagenoeg onbekend," voert hij aan. "Er zal dan ook prioriteit worden verleend aan figuren zoals Mickey Mouse en Winnie de Poeh." Succes in China is echter niet gegarandeerd. De speelgoedgroep Mattel diende vorig jaar zijn Barbie-winkel in Shanghai te sluiten. Ook elektronicaketen Best Buy besliste om zijn merkwinkels in China op te doeken.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home