Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, January 17, 2012

Bedrijven worstelen nog steeds met integratie sociale media

Het integreren van sociale media in de algemene bedrijfsprocessen blijft voor vele bedrijven een grote uitdaging. Marketeers, die vaak voorlopers zijn geweest in het gebruik van sociale media, moeten met andere teams en executives samenwerken om binnen de ondernemingsstructuur een verandering door te voeren, zodat sociale platform in de hele organisatie zouden kunnen worden geïntegreerd. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau InSites Consulting bij marketing-managers in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië.

De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat slechts 14 procent van de respondenten aangeeft dat hun bedrijven sociale media volledig hebben geïntegreerd in de bedrijfsprocessen. Er wordt aan toegevoegd dat 23 procent opmerkte aan het integratieproces bezig te zijn, terwijl 24 procent gewag maakt van een pilootfase en 26 procent zegt zich in een opstartperiode te bevinden. Slechts 12 procent geeft aan helemaal niets te doen met sociale media.

Het belangrijkste probleem voor de implementering van sociale media is volgens de respondenten de perceptie van het bedrijf dat er uit die platformen geen financiële voordelen kunnen worden gehaald (48 procent). Ook wordt opgemerkt dat veel bedrijven ervan overtuigd zijn dat hun producten en diensten niet geschikt zijn voor sociale media (42 procent). Ook wordt gewag gemaakt van een gebrek aan ondersteuning door het bedrijfsmanagement (39 procent). Daarentegen wordt opgemerkt dat de medewerkers van het bedrijf wel openstaan voor nieuwe technologieën en sociale media (69 procent).

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home