Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, January 17, 2012

Let's Do It rekent op opkuisactie met honderd miljoen mensen

De cyber-milieugroep Let's Do It hoopt dit jaar wereldwijd honderd miljoen mensen te kunnen mobiliseren voor een grote reinigingcampagne. De actievoerders merken op dat er de voorbije twintig jaar vooral bijzonder veel gepraat is, maar het politieke beleid heeft daarbij volgens hen herhaaldelijk bewezen dat regeringen er niet in slagen om de aarde properder te maken. De campagne, die van maart tot september loopt, hoopt dit honderden tonnen illegaal gestort afval te kunnen verzamelen.

De milieugroep Let's Do It startte vier jaar geleden in Estland, waar de initiatiefnemers een speciale software creëerden om 11.000 illegale stortplaatsen in het land te inventariseren en fotograferen. De website van de campagne slaagde erin om 50.000 vrijwilligers samen te brengen. In totaal haalde die campagne op één dag 10.000 ton illegaal gestort afval te verzamelen. "Dat succes zette de initiatiefnemers aan om de campagne op international niveau uit te breiden," merkt het persbureau AFP op.

Het voorbije jaar namen meer dan 2,7 miljoen mensen in zestien landen deel aan de campagne. "We hopen dat de campagne dit jaar tientallen miljoenen vrijwilligers zal aantrekken," merkt Tiina Urm, woordvoerster van Let's Do It, op. "In de meest positieve ramingen zouden we honderd miljoen mensen kunnen bereiken." De actie is dit jaar uitgebreid tot projecten in tweeëntachtig landen, waaronder ook buurland Rusland, waar de afvalprobleem volgens de actievoerders een belangrijk maatschappelijk onderwerp is geworden.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home