Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, January 17, 2012

Naoorlogs klimaat biedt multinationals vrij spel

Landen die in een herstelperiode na een oorlog verkeren, lopen het risico om aan hun lot overgelaten te worden om niet-overdraagbare ziektes aan te pakken. Daarmee worden ze kwetsbaar door een exploitatie door producenten van alcohol, tabak en voeding. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de London School of Hygiene & Tropical Medicine en King's College London. De onderzoekers stellen dat een naoorlogs klimaat leidt tot een stijging in de mentale gezondheidsproblemen en andere niet-overdraagbare ziektes, zoals hoge bloeddruk, diabetes en kanker.

"Na blootgesteld te zijn aan gewelddadige en traumatische gebeurtenissen, dreigen mensen ongezonde gedragingen te ontwikkelen, zoals excessief drinken en roken, wat op langere termijn leidt tot grotere problemen op het gebied van niet-overdraagbare ziektes op lange termijn," stippen de onderzoekers aan. "Wanneer de autoriteiten onvoldoende doorzettingskracht vertonen om het gezondheidssysteem opnieuw op te bouwen, wordt dan ook de deur opengezet voor commerciële bedrijven die het gezondheidsbeleid in hun voordeel beïnvloeden."

"Deze toxische combinatie van stress, ongezonde gedragingen en agressieve marketing-campagnes van multinationale ondernemingen in dergelijke overgangsfasen vergt een efficiënte respons van de overheid, maar vaak hebben de betrokken regeringen weinig capaciteiten om in te grijpen," waarschuwen de onderzoekers. Het European Centre on Health of Societies in Transition merkt op dat er in naoorlogse omstandigheden vooral aandacht wordt besteed aan besmettelijke ziektes, maar zouden ook andere bedreigingen voor de volksgezondheid moeten worden aangepakt.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home