Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, January 18, 2012

Nokia blijft meest vertrouwde merk op de Indiase markt

De Finse mobiele telefoonfabrikant Nokia geniet bij de Indiase bevolking het grootste vertrouwen. Dat is de conclusie van een enquête van het bureau Trust Research Advisory bij Indiase consumenten. Nokia kon daarmee zijn leiderspositie bevestigen, hoewel het Indiase marktaandeel van het Finse bedrijf onder druk van goedkopere alternatieven en het aanbod van grote concurrenten inmiddels is teruggevallen tot 35 procent. Ooit had Nokia in de Indiase mobiele telefoonsector een aandeel van meer dan 50 procent.

Het Indiase conglomeraat Tata Group slaagde er eveneens in om zijn tweede plaats vast te houden. Het Japanse elektronicaconcern Sony, dat vorig jaar nog de derde plaats bekleedde, is daarentegen teruggevallen tot een vijfde plaats. Het Japanse bedrijf wordt daarbij voorgestoken door de Zuid-Koreaanse bedrijven LG Electronics en Samsung. De top tien wordt rond gemaakt door autobouwer Maruti Sazuku, motorfietsenfabrikant Bajaj, verzekeraar LIC, telecomgroep Airtel en het conglomeraat Reliance.

In een reactie merkte een woordvoerder van Nokia op dat de blijvende steun voor het merk ongetwijfeld voor een belangrijk gedeelte te danken is aan een aantal online initiatieven. "Nokia is de eerste producent van mobiele telefoons die een online merkwinkel op de Indiase markt heeft geopend," aldus de woordvoerder. "Die biedt aan de consument een superieure online shopping-beleving aan." In de afzonderlijke categorieën ging onder meer de overwinning naar Google (internet), PepsiCo (voeding en drank), Hewlett-Packard (technologie) en Thomas Cook (diensten).

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home