Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, January 14, 2012

Reclamebestedingen Midden-Oosten met 4 procent gestegen

De reclamebestedingen in het Midden-Oosten hebben het voorbije jaar een omzet gerealiseerd van 14,3 miljard dollar. Dat betekent een stijging met 4 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van het Pan Arab Research Center. De onderzoekers merkt op dat de regio daarmee zijn stabiliteit heeft aangetoond tijdens een periode die gekenmerkt werd door de Arabische Lente. De Verenigde Arabische Emiraten blijven de belangrijkste reclamemarkt van de regio. De reclamebestedingen in de emiraten lieten een stijging met 1 procent optekenen.

"De regio heeft gevoelig te lijden gehad onder de politieke en economische situaties," wordt er opgemerkt. "Alleen de Verenigde Arabische Emiraten en Saudi-Arabië hebben nog een groei gekend." In Saudi-Arabië kenden de reclamebestedingen het voorbije jaar een groei met 9 procent. Saudi-Arabië is de tweede belangrijkste reclamemarkt van het Midden-Oosten. Koeweit staat op de derde plaats, maar liet het voorbije jaar wel met een daling van 4 procent geconfronteerd.

Egypte, dat twee jaar gelden nog de belangrijkste reclamemarkt van het Midden-Oosten was, liet echter een terugval met 37 procent optekenen, te wijten aan de periode van politieke instabiliteit die het land het voorbije jaar heeft doorgemaakt. Ook werden verliezen opgetekend in Libanon (1 procent), Qatar (4 procent), Oman (1 procent) en Bahrein (21 procent). Er wordt opgemerkt dat televisie-reclame het voorbije jaar een groei kende met 8 procent. Daardoor wordt het marktaandeel van televisie in de regio van 62 procent tot 64 procent opgetrokken.

De reclamebestedingen in de kranten vielen met 5 procent. Bij magazines werd een groei met 1 procent opgetekend.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home