Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, January 13, 2012

Europese betaaltelevisie komt steeds meer onder druk

De Europese operatoren van betaaltelevisie dreigen steeds meer onder druk te komen staan van rivalen uit andere markten en sectoren, terwijl ze bovendien ook nog geconfronteerd worden met een moeilijk financieel en regelgevend klimaat. Dat schrijft de Britse zakenkrant The Financial Times. Onder meer wordt rekening gehouden met een eventueel belangrijke concurrentie van de settop-box van Apple, die zou kunnen profiteren van de trends in klantentrouw en een striktere opvatting van de overheid op het gebied van concurrentiebeleid.

"De Europese sector van betaaltelevisie realiseert een omzet van ongeveer 36 miljard dollar per jaar en in een aantal gevallen hebben de operatoren voor zichzelf een sterke positie opgebouwd dankzij rechten op sportevenementen zoals het voetbal en succesvolle speelfilms," aldus The Financial Times. "Onder meer de Britse satellietzender BSkyB, het grootste betaalplatform van de Europese regio, heeft ondanks het moeilijke economische klimaat uitstekende prestaties laten optekenen. Ook het Franse Canal+ heeft zijn omzet het voorbije jaar kunnen opdrijven."

Er wordt echter opgemerkt dat de concurrentie tussen Sky Italia en Mediaset in Italiƫ de groei voor beide partijen heeft afgeremd en ook Sky Deutschland heeft het in Duitsland moeilijk omdat de vergoedingen vaak in de huur van appartementsblokken zijn begrepen. Bovendien heeft de Arabische zender Al Jazeera zich met de aankoop van rechten op het Franse voetbal en de Champions League op de Europese markt gevestigd en een concurrent wordt voor de klassieke operatoren voor het Europees voetbalkampioenschap.

Volgens Claudio Aspesi, analist bij Bernstein Research, zou de settop-box van Apple als distributiekanaal de eigenaars van televisierechten bijzonder kunnen aanspreken. "Bovendien staan de Europese regulatoren steeds meer vijandig tegenover exclusieve contracten, zodat het voor de operatoren van betaaltelevisie moeilijk zou kunnen worden om hun meest waardevolle content uit de handen van Apple te houden," voert Aspesi aan.

Betaaltelevisie haalt in Europa een penetratie van 55 procent, tegenover 90 procent in de Verenigde Staten.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home