Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, January 13, 2012

Hyundai genereert grootste klantentrouw op Amerikaanse automarkt

Het Zuid-Koreaanse merk Hyundai kende het voorbije jaar op de Amerikaanse markt de grootste klantentrouw, gevolgd door het Amerikaanse Ford en het Japanse Honda. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau JD Power. Hyundai haalt een score van 64 procent. Dat betekent een stijging met 4 procentpunten tegenover het jaar voordien. De gemiddelde klantentrouw op de Amerikaanse markt bedroeg het voorbije jaar 49 procent. Dat betekende 1 procent meer dan het jaar voordien.

JD Power merkt op dat negentien van de drieëndertig onderzochte merken hun score konden verbeteren tegenover het jaar voordien. De andere veertien merken kenden een daling. Ford en Honda, die twee jaar geleden met een score van 62 procent nog de eerste plaats deelden, werden met een daling van 2 procentpunt geconfronteerd en vallen daardoor terug naar de tweede plaats. De top vijf wordt aangevuld met BMW en Kia, die beiden een score van 59 procent laten optekenen. Daarna volgen Toyota (58 procent), Chevrolet en Mercedes-Benz (57 procent).

Met een score van amper 7 procent eindigde Saab helemaal onderaan de lijst, vooraf gegaan door Suzuki (20 procent), Dodge (21 procent), Scion (24 procent) en Chrysler (26 procent). De onderzoekers merken op dat vrouwen en consumenten tussen drieëntwintig en zevenenveertig jaar het meest geneigd zijn om bij de aankoop van een wagen bij hun oude merk te blijven. Reden om te veranderen is vooral de afwezigheid van een gewenst type bij hun huidige merk. Ook een algemene ontevredenheid en de prijs van het onderhoud wordt aangehaald als motivatie om van merk te veranderen.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home