Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, January 07, 2012

Japanse bedrijven blijven worstelen met digitale tijdperk

Veel Japanse bedrijven hebben het moeilijk om zich aan te passen aan de digitale en geglobaliseerde wereld. Dat heeft vooral te maken met een grote focus op oude zakelijke modellen die opgebouwd zijn rond productie. Dat zegt Waichi Sekiguchi, analist bij de Beyond Galapagos Research Group. Opgemerkt wordt dat de Japanse economie is opgebouwd rond superieure producten in de elektronica en de autobouw, maar inmiddels werkt nog slechts 17 procent van de Japanse bevolking in de productiesector, tegenover 27 procent bij het begin van de jaren zeventig van de voorbije eeuw.

Het oude model werkte volgens Sekiguchi perfect op een ogenblik dat de wereldwijde concurrentie vooral was gebaseerd op individuele producten en waarbij het marktleiderschap ging naar ondernemingen met de beste catalogus aan de laagste prijs. "In een wereld van digitale elektronica, waar het netwerk cruciaal staat, is dat zakelijk model echter veel minder aangewezen," voert hij aan tegenover de Britse zakenkrant The Financial Times.

Opgemerkt wordt dat Japen de reputatie meedraagt een voorloper te zijn op het gebied van nieuwe technologieën, maar er toch niet in geslaagd is om met een ontwikkeling op de markt te komen die de impact van de iPhone van Apple kan benaderen. "Nochtans waren er in Japan al tien jaar mobiele telefoons met internet-toegang op de markt toen Apple de iPhone lanceerde," wordt er benadrukt. Masayoshi Son, oprichter van het telecombedrijf Softbank, merkt op dat de nadruk van de Japanse regering op productie de vooruitgang in sneller groeiende categorieën heeft afgeremd.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home