Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, December 23, 2011

Twee op vijf adverteerders heeft geen idee over return sociale media

Bijna twee op vijf bedrijven hebben geen concrete gegevens over de return-on-investment van hun marketingcampagnes rond sociale media. Dat is de conclusie van een onderzoek van de bureaus Econsultancy en BigmouthMedia. Daarnaast blijkt 26 procent toe te geven dat slechts de return-on-investment slechts van een beperkt aantal van hun projecten kan worden gegeven. Slechts 20 procent zegt minstens de helft van de return te kunnen berekenen. Dat betekent een daling met 6 procentpunten tegenover vorig jaar.

Er wordt aangegeven dat 41 procent van de respondenten geen enkele concrete cijfers kan geven over de return-on-investment, al betekent dat wel een daling met 1 procent tegenover het niveau van vorig jaar. Bij de respondenten die wel zicht hebben op de return, zijn de resultaten gemengd. Daarbij geeft 20 procent aan dat sociale media minder waardevol zijn dan andere marketing-activiteiten, tegenover 17 procent vorig jaar. Daarentegen zegt 19 procent dat sociale media een grotere waarde hebben dan andere platformen, tegenover 15 procent vorig jaar.

Ondanks de gemengde resultaten zegt 79 procent van de adverteerders volgend jaar zijn bestedingen in sociale media volgend jaar te zullen opdrijven. Daarnaast zegt 20 procent zijn bestaande budget te zullen handhaven, tegenover 16 procent dit jaar. Volgens 65 procent is het genereren van trafiek van de eigen website één van de drie meest belangrijke meetinstrumenten om de resultaten van sociale media te evalueren, gevolgd door merkbekendheid (34 procent) en engagement van de klant (33 procent). Het verhogen van de omzet daalde van 29 procent naar 15 procent.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home