Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, December 23, 2011

Ook Duitse adverteerders laten optimisme varen

Duitse adverteerders zijn minder geneigd om hun reclamebestedingen op te drijven. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Organisation Werbungtreibende im Markenverband (OWM), een organisatie die meer dan honderd Duitse adverteerders, reclamebureaus en mediagroepen vertegenwoordigt. Uit dat onderzoek bleek dat 47 procent van de adverteerders verwacht om volgend jaar zijn reclamebudgetten op te drijven. Vorig jaar werd daarbij een score van 56 procent opgetekend.

"De resultaten van het onderzoek weerspiegelen het moeilijke handelsklimaat waarmee vele bedrijven worden geconfronteerd," merken de onderzoekers op. "De moeilijkheden in de eurozone hebben een duidelijke impact op de reclame-sector." Uit het onderzoek bleek verder dat 22 procent van de respondenten rekent op een status-quo, tegenover 29 procent vorig jaar. Daarentegen zegt 31 procent te verwachten de budgetten te zullen terugschroeven. Vorig jaar was slechts 14 procent zijn reclamebestedingen te verlagen.

Er wordt aan toegevoegd dat slechts 10 procent van de respondenten verwacht dat de financiƫle omgeving volgend jaar zal verbeteren. Vorig jaar had nog 49 procent zich op dat gebied optimistisch uitgelaten. Daarentegen geeft 77 procent aan te verwachten dat het Duitse bruto binnenlandse product status-quo zou blijven. Die groep vertegenwoordigde vorig jaar slechts 46 procent van alle respondenten. De groep met pessimistische vooruitzichten over de economie is bovendien van 2 procent naar 13 procent gestegen.

Wel wordt opgemerkt dat 87 procent van de bedrijven aangeeft zijn investeringen in online reclame te willen opdrijven, tegenover 76 procent vorig jaar.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home