Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, December 16, 2011

Marktaandeel iPad onder druk door goedkope concurrentie

Tijdens het derde kwartaal werden wereldwijd 18,1 miljoen tablets verscheept. Dat betekent een stijging met 264,5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau International Data Corporation. Voor het vierde kwartaal wordt nog een bijkomende stimulans verwacht, gebaseerd op het succes van goedkopere exemplaren van aanbieders zoals Amazon en Barnes & Noble. Het onderzoek geeft aan dat Apple met 11,1 miljoen exemplaren nog altijd marktleider blijft. Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar verscheepte Apple 9,3 miljoen exemplaren.

Ondanks die stijging, ziet Apple zijn marktaandeel tijdens het derde kwartaal van dit jaar terugvallen tot 61,5 procent, tegenover 63,3 procent het kwartaal voordien. "De groei van Apple was kleiner dan algemeen werd verondersteld," voeren de onderzoekers aan. "Dat betekent dat er ook voor andere producenten nog toekomstmogelijkheden zijn. Vooral de verkoop van Kindle Fire en Nook Tablet lijkt op kruissnelheid te komen, waarbij ze vooral door hun lagere prijs een belangrijk marktaandeel in het vooruitzicht hebben."

Tegenover het tweede kwartaal van dit jaar kende de verkoop van tablets tijdens het derde kwartaal een groei met 23,9 procent. De verkoop ligt wel lager dan het bureau eerder had verwacht. Toch wordt voor het hele jaar een verkoop van 63,3 miljoen exemplaren in het vooruitzicht gesteld, terwijl eerder gewag was gemaakt van 62,5 miljoen eenheden. Na Apple is Samsung de grootste verkoper van tablets (5,6 procent marktaandeel), gevolgd door Hewlett-Packard (5 procent), Barnes & Noble (4,5 procent) en Asus (4 procent).

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home