Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, December 06, 2011

Internet vertegenwoordigt over drie jaar 20 procent reclamemarkt

Het internet zal over drie jaar meer dan 20 procent van de wereldwijde reclamebestedingen vertegenwoordigen. Op dit ogenblik bedraagt dat aandeel 15,9 procent. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau ZenithOptimedia. Er wordt daarbij opgemerkt dat de online reclamebestedingen veel sneller blijven groeien dan de andere sectoren. Google blijft veruit marktleider in de sector. Daarin wordt ook geen verandering verwacht, maar wel wordt voorop gesteld dat Facebook volgend jaar de tweede grootste partij van de sector zal zijn geworden.

De onderzoekers stellen dat Google het voorbije jaar 44,1 procent van de wereldwijde online reclamebestedingen naar zich toe trok, tegenover 41,9 procent het jaar voordien. Op de tweede plaats volgt Yahoo met een marktaandeel van 8,3 procent. Er wordt opgemerkt dat die kloof nog steeds groter aan het worden is, want twee jaar geleden had Yahoo nog een marktaandeel van 9,6 procent, dat echter werd uitgehold omdat het bedrijf het bijzonder moeilijk heeft om de andere technologie-ondernemingen bij te houden.

Microsoft heeft de voorbije twee jaar zijn marktaandeel op 4 procent heeft kunnen behouden, na enkele jaren van verval. Vier jaar geleden had Microsoft nog een aandeel van 7,9 procent. Het marktaandeel van America Online (AOL) blijft daarentegen van 2,2 procent naar 1,5 procent verder af te kalven. Vijf jaar geleden had het bedrijf nog een marktaandeel van 6,3 procent. Daarentegen laat het sociale netwerk Facebook een stijging van 1,4 procent tot 3,1 procent optekenen. Verwacht wordt dat Facebook dit jaar Microsoft zal voorbij steken en volgend jaar Yahoo zal inhalen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home