Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, December 06, 2011

Wereldwijde reclamesector kent groei met 3,5 procent

De reclame-bestedingen zullen zowel dit jaar als volgend jaar wereldwijd een verdere groei kennen, ondanks het uitdagend economische klimaat in vele markten. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau ZenithOptimedia. Daarbij wordt geraamd dat de bestedingen dit jaar met 3,5 procent zullen stijgen tot een totaalbedrag van 464 miljard dollar. Voor volgend jaar wordt een verdere toename met 4,7 procent tot 464 miljard dollar in het vooruitzicht gesteld.

ZenithOptimedia merkt op dat volgend jaar geprofiteerd zal kunnen worden van het quadrennial-effect, met een aantal grote evenementen zoals de Amerikaanse presidentsverkiezingen, het Europese voetbalkampioenschap in Oekraïne en Polen en de Olympische Spelen in Londen, gekoppeld aan een herstel van de Japanse markt. Die activiteiten zullen volgens het bureau volgend jaar ongeveer 7 miljard dollar extra inkomsten genereren.

"Adverteerders verkeren in een compleet andere positie dan de bij de start van de economische crisis drie jaar geleden," wordt in het rapport opgemerkt. "In het algemeen kan worden gesteld dat de adverteerders grote financiële reserves hebben opgebouwd. Door de uitzonderlijk lage intrestvoeten in de ontwikkelde wereld wordt met die reserves ook weinig rendement gehaald." Volgens het bureau zullen de reclame-bestedingen in de Verenigde Staten over drie jaar van 155 miljard dollar tot 173 miljard dollar zijn opgelopen.

In Japan is er sprake van een stijging van 45 miljard dollar tot 49 miljard dollar, terwijl China een groei zou laten optekenen van 30 miljard dollar tot 46 miljard dollar.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home