Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, December 05, 2011

Internet alomtegenwoordig in politieke verkiezingscampagnes

Online politieke reclame wordt een essentieel communicatie-instrument in de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Dat zeggen de strategen achter de campagnes van de belangrijkste kandidaten. In het verleden werd het internet hoofdzakelijk gebruikt om jonge kiezers en een technologisch onderlegd publiek te bereiken, maar op dit ogenblik moet het platform worden ingezet voor het hele kiezerspubliek. De strategen zeggen niet te verwachten dat de centrale positie van televisie zal bedreigd worden, maar noemen het internet wel het handigste en efficiëntste om de kiezer te benaderen.

"Televisie is misschien efficiënter om een grote boodschap te lanceren, maar individueel is het internet krachtiger," merkt Zac Moffatt, digital directeur voor de campagne van Mitt Romney. "Wellicht zal iedereen daarvan na de volgende presidentiële cyclus zijn overtuigd." Er wordt aan toegevoegd dat zwaar geïnvesteerd wordt in televisie-campagnes om een massapubliek te bereiken, maar online reclames zijn bijzonder geschikt om kiezers lokaal te bereiken, maar ook op basis van hun demografie en online geschiedenis.

Er wordt wel opgemerkt dat politieke campagnes relatief langzaam op online reclame zijn overgestapt. Bedrijven besteden inmiddels 18 procent tot 28 procent van hun reclamebudgetten aan online campagnes, maar bij politieke campagnes blijft dat traditioneel beperkt tot maximaal 5 procent. Digitaal strateeg Chris Talbot merkt daarbij wel op dat bedrijven tijd, geld en onderzoek kunnen besteden om te bepalen welke acties online aanslaan. Die mogelijkheden hebben politieke campagnes volgens hem niet.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home