Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, December 28, 2011

Europese recessie geen goed teken voor iPhone van Apple

De iPhone 4S heeft het aandeel van het technologiebedrijf Apple in vele markten een nieuwe groei bezorgd. Maar de nieuwe smartphone is niet in alle markten een absoluut succes. Dat blijkt uit cijfers van consulent Kantar. Daarbij wordt opgemerkt dat het nieuwe toestel wel in de smaak blijkt te vallen van het Britse publiek, maar het dalende marktaandeel van Apple in onder meer Frankrijk, Duitsland, Italiƫ en Spanje niet tot stilstand heeft kunnen brengen.

"In vele Europese markten blijft het Android-platform van Google volgens de onderzoekers populairder," merkt het webmagazine Gigaom op. "Een mogelijke verklaring daarvoor is de groeiende prijsgevoeligheid van vele Europese consumenten. Europeanen, vooral wanneer ze tot de eurozone behoren, zouden een grotere terughoudendheid vertonen tegenover de relatief dure nieuwe mobiele telefoon van Apple. Concurrent Android is beschikbaar in een bredere waaier van toestellen, waarvan vele exemplaren goedkoper zijn dan de nieuwe iPhone."

In de Verenigde Staten behaalde Apple tijdens het voorbije kwartaal een aandeel van 36 procent in de smartphone-markt, tegenover 25 procent tijdens dezelfde periode vorig jaar. In Groot-Brittanniƫ steeg het aandeel tijdens diezelfde periode van 21 procent naar 31 procent. In Frankrijk daarentegen werd een terugval van 29 procent tot 20 procent geregistreerd. In Duitsland moest de iPhone een achteruitgang van 27 procent tot 22 procent incasseren.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home