Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, December 27, 2011

Gebruikers sociale netwerken zoeken vooral naar zielsverwanten

Het sociale netwerk Facebook wordt vooral gebruikt om in contact te komen met gelijkgestemde zielen. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Harvard University. Hoe meer karakteristieken gebruikers van het sociale netwerk delen, hoe groter volgens de onderzoekers de kans is dat de betrokkenen virtuele vrienden zullen worden. Het onderzoek spreekt tegen dat het individu het gemakkelijkst wordt beïnvloed door zijn directe omgeving.

Onderzoeksleider Kevin Lewis, socioloog aan de Harvard University, merkt op dat gebruikers in sociale netwerken vooral op zoek gaan naar gelijkgestemde zielen in plaats van te streven naar nieuwe perspectieven en nieuwe voorkeuren. Uit het onderzoek bleek dat een gemeenschappelijke raciale achtergrond, economische status, geslacht en geografische herkomst een belangrijke basis kunnen vormen voor vriendschappen in sociale netwerken.

Maar volgens Lewis blijkt ook een gemeenschappelijke smaak in film en muziek de kans op vriendschap te stimuleren. Een gemeenschappelijke interesse in bepaalde vormen van literatuur zou op dat vlak minder invloed hebben. Lewis voegt er aan toe dat er weinig signalen konden worden gevonden dat vrienden een invloed hadden op elkaars smaak, met uitzondering van jazz en klassieke muziek. De resultaten van het onderzoek zijn volgens de wetenschapper belangrijk voor adverteerders die groepen gebruikers van sociale netwerken willen benaderen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home