Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, December 26, 2011

Consument nog altijd gemakkelijke prooi voor cyberfraude

De consument is veel minder alert voor online fraude dan hij zichzelf voorhoudt. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Ponemon en het beveiligingsbedrijf PC Tools. Daarbij wordt opgemerkt dat meer dan de helft van de ondervraagden bereid zou zijn om zijn mobiele telefoonnummer, email-adres en andere informatie ter beschikking te stellen wanneer hen verteld wordt dat ze daarbij een voordeel zouden kunnen realiseren.

"Zelfs in scenario's wanneer de consument beseft dat de aanbiedingen eigenlijk te mooi klinken om waar te kunnen zijn, laat hij zich nog steeds vangen," merken de onderzoekers op. "Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat men in die fraude blijft trappen. Cybercriminelen proberen al lang aan de hand van sociale engineering om de consumenten te verleiden persoonlijke gegevens vrij te geven of ongewild computer-virussen te installeren. Toch blijft de consument ingaan op allerlei prijzen die hen beloofd worden in ruil voor het invullen van vragenlijsten voor persoonlijke informatie."

"De bedreiging van deze praktijken wordt nog altijd onderschat," wordt er nog opgemerkt. "Vooral wanneer prijzen zoals tablet-computers worden beloofd, blijkt men alle veiligheidsmaatregelen te laten varen." De onderzoekers voegen er aan toe dat vooral de Amerikaanse consument zich blijkbaar snel laat beïnvloeden. Australiërs zouden volgens hen minder gemakkelijk om de tuin te leiden zijn. Britten bevinden zich tussen beide andere groepen in. De onderzoekers waarschuwen vooral adressen in Oost-Europa en Rusland te mijden.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home