Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, December 26, 2011

Mobiele reclamemarkt groeit bijna 40 procent per jaar

Over vijf jaar zal de wereldwijde mobiele reclamemarkt een omzet realiseren van 22 miljard dollar. Dat is ruim zes keer meer dan het niveau van vorig jaar, toen een omzet van 3,4 miljard dollar werd gerealiseerd. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Berg Insight. Dat betekent een groei met 37 procent per jaar, waardoor het marktaandeel van de sector van 3,8 procent tot 15,2 procent zou aangroeien. Reden voor die belangrijke groei zijn de groeiende populariteit van smartphones en de uitbreiding van mobiele media.

"Naarmate digitale convergentie het onderscheid tussen de verschillende apparaten doet vervagen, zullen mobiele platformen steeds meer een naadloze uitbreiding vormen van online reclame," merken de onderzoekers op. "De populariteit van de smartphones en de grotere beschikbaarheid van mobiele media met reclame-mogelijkheden zijn belangrijke factoren die voor grondige verschuivingen in de sector zorgen. Adverteerders integreren dan ook steeds meer mobiele componenten in het traditionele media-campagnes."

Er wordt wel opgemerkt dat het mobiele ecosysteem nog steeds bijzonder gefragmenteerd blijft, waarbij diverse aanbieders trachten een sterke positie uit te bouwen op een jonge reclamemarkt. "Vooral grote internetondernemingen en technologiebedrijven - zoals Google, Microsoft, Apple, Amazon en Yahoo - proberen belangrijke gebieden van de mobiele reclame-infrastructuur in te palmen," voeren de onderzoekers nog aan. "Ook Facebook zou begin volgend jaar met een eigen platform op de markt komen. Daarnaast zijn er nog een aantal gespecialiseerde partijen, zoals Millennial Media en Smaato."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home