Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, December 30, 2011

Amerikaanse verkiezingscampagne verwacht groei met 30 procent

Hoewel de verkiezings-reclamecampagnes in de Verenigde Staten relatief traag op gang zijn gekomen, wordt er na nieuwjaar een snelle groei verwacht. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau MediaVest. Daarbij wordt opgemerkt dat de totale bestedingen met wellicht 30 procent zullen stijgen tegenover vier jaar geleden en mogelijk op een bedrag van 4 miljard dollar zullen uitkomen. Het grootste gedeelte van die bestedingen zou gaan naar lokale televisiestations.

"Elke nieuwe verkiezing breek records en er mag volgend jaar dan ook een grote stijging in de reclamebestedingen worden verwacht," merkt Maribeth Papuga, verantwoordelijke lokale media-aankopen bij MediaVest, op. "Door grote campagnes en de assistentie van externe groepen met politieke belangen kan de groei in een aantal staten mogelijk zelfs tot ver boven de 30 procent uitstijgen. Lokale televisie en radio blijven daarbij het medium bij uitstek om de politieke boodschap uit te dragen."

Papuga geeft toe dat televisie wel met een dalend kijkerspubliek geconfronteerd kan worden, maar dat kan volgens haar in praktijk mogelijk leiden tot grotere budgetten. "Er zullen immers meer reclame-campagnes moeten worden gevoerd om dezelfde massa te bereiken," voert ze aan. "Uiteraard zullen ook de bestedingen aan sociale en online media exponentieel toenemen." Met de start van de republikeinse voorverkiezingen zal volgens de experts de reclamebesteding van de kandidaten snel stijgen.

De trage start van de reclamecampagnes heeft volgens de experts ongetwijfeld te maken met het grote aantal republikeinse televisie-debatten. "Daardoor hadden de kandidaten uitgebreid kans om hun boodschap gratis te verspreiden, waardoor ze minder nood voelden om betaalde reclamecampagnes op te zetten," voeren ze aan.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home