Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, December 30, 2011

Minder dan een kwart heeft vertrouwen in facebook-commerce

Slechts een klein gedeelte van de gebruikers van het sociale netwerk Facebook voelt zich veilig bij commerciƫle transacties. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau ThreatMetrix en het Ponemon Institute. Opgemerkt wordt dat 53 procent van de gebruikers niet gelooft dat het sociale netwerk erin zou slagen om hen tegen fraude te beschermen. Bovendien geeft 23 procent niet helemaal zeker te zijn van het veiligheidsniveau op het sociale platform. Slechts 23 procent zegt vertrouwen te hebben in de zogenaamde facebook-commerce.

Volgens 51 procent van de respondenten is Google efficiƫnter dan Facebook om de internet-gebruikers te beschermen tegen online criminelen. De onderzoekers kwamen ook tot de vaststelling dat slechts 20 procent van de respondenten rechtstreeks een aankoop heeft gedaan op het sociale netwerk. "De gebruiker heeft vertrouwen in het merk Facebook, maar niet in die mate dat ze ervan overtuigd zijn dat zijzelf en hun vrienden op het sociale netwerk immuun zijn voor phishing en spam."

Alisdair Faulkner, chief products officer bij ThreatMatrix, merkt op de twijfel ongetwijfeld is gevoed door een aantal veiligheidsincidenten op het sociale netwerk. "Om het vertrouwen van de consument te winnen, moet Facebook sneller reageren op dergelijke aanvallen," voert hij aan. "Bij vorige incidenten duurde het uren vooraleer er werd opgetreden en op het internet is dat een eeuwigheid." Faulkner wijst erop dat met de steeds groeiende populariteit van e-commerce ook criminelen hun pogingen zullen opdrijven om uit die trend hun voordeel te halen.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home