Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, December 30, 2011

Zondag ideale ogenblik voor lancering applicaties

Ontwikkelaars van mobiele applicaties doen er goed aan om hun toepassing op zondag te lanceren. Applicaties die op zondag worden gelanceerd, blijken statistiek immers het best te presteren. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Mobilewalla naar de lancering van mobiele applicaties tussen half mei en de eerste week van september dit jaar. De onderzoekers voegen er echter aan toe dat de ontwikkelaars zelf een voorkeur blijken te hebben voor een lancering op woensdag, al wordt toegegeven dat de betrokkenen daarin niet altijd zelf de vrije keuze hebben.

Mobilewalla merkt op dat in de bestudeerde periode van zeventien weken in totaal 91.754 applicaties voor de iTunes AppStore werden gelanceerd, terwijl de Android Market 122.220 nieuwe programma's aanbood. Inmiddels zijn er op alle platformen volgens de consulent in totaal 987.863 applicaties beschikbaar. Gemiddeld worden er dagelijks 2.000 nieuwe applicaties op de markt gebracht. Op dit ogenblik telt de iTunes AppStore 589.148 applicaties, tegenover 589.148 eenheden één jaar geleden. Bij Android worden 319.774 applicaties geteld, tegenover 115.000 eenheden één jaar geleden.

De onderzoekers merken op dat 42 procent van de applicaties die op zondag in de AppStore werden gelanceerd, tot de 240 meest succesvolle toepassingen behoren. Bij Android werd een score van 11 procent opgetekend. Er wordt aan toegevoegd dat donderdag op Android het minst geschikt lijkt voor de lancering van een applicatie. Slechts 7 procent van de betrokken toepassingen slaagde erin tot de 240 meest populaire programma's door te dringen. Bij Apple laat vrijdag met een score van 10 procent de slechtste prestaties optekenen.

Mobilewalla merkt wel op dat een applicatie bij Apple vier keer meer kans maakt om te worden ontdekt dan in Android Market. "Dat geeft aan dat Google nog altijd moeite heeft om de beste applicaties van zijn winkel naar voor te schuiven," stippen de onderzoekers aan. "Dat fenomeen verklaart mogelijk ook het succes van de zondag. Op die dag worden minder applicaties gelanceerd, waardoor het voor de gebruiker gemakkelijker zou worden om interessante programma's te ontdekken."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home