Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, December 29, 2011

Sponsoring wordt drijvende kracht achter groei sportmarkt

Tegen het midden van het decennium zal sportsponsoring wereldwijd meer omzet genereren dan de ticketverkoop voor wedstrijden. Dat is de conclusie van een rapport van consulent PricewaterhouseCoopers. Opgemerkt wordt dat sponsoring de volgende jaren een snellere groei zal kennen dan de andere sectoren van de sportmarkt. Sponsoring zou tot het midden van het decennium een jaarlijkse groei met 5,3 procent kennen tot een bedrag van 45,3 miljard dollar. De ticketverkoop zou tijdens diezelfde periode jaarlijks met slechts 2,5 procent groeien tot 44,7 miljard dollar.

"Sportsponsoring had zwaar te lijden onder de recessie, waarbij marketeers naar gemakkelijke oplossingen zochten om hun budgetten te beperken," voert het webmagazine Mediapost aan. "De sector kent echter een sterke heropleving." Uit het onderzoek bleek verder dat de mediarechten een jaarlijkse groei met 3,8 procent tot ruim 35,2 miljard dollar zouden kennen. Merchandising zou een jaarlijkse groei met ongeveer 2,6 procent tot iets meer dan 20 miljard dollar laten optekenen.

De totale sportmarkt zal volgens het rapport een jaarlijkse groei met 3,7 procent tot 145,3 miljard dollar kennen. "Tegen het midden van het decennium zal sponsoring ongeveer 31 procent van de totale markt vertegenwoordigen," wordt er opgemerkt. Op dit ogenblik heeft sponsoring een aandeel van 29 procent in de totale sportmarkt. Sponsoring wordt volgens PricewaterhouseCoopers de volgende jaren dan ook een sleutelelement in de omzetgroei van de sportmarkt.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home