Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, November 02, 2011

Televisie domineert reclamemarkt voor frisdranken

Driekwart van alle mediabudgetten voor frisdranken en energiedranken werden vorig jaar besteed aan televisie-campagnes. Het internet en magazines volgen met een aandeel van 8 procent op een tweede plaats. Radio en buitenreclame hebben elk een aandeel van 4 procent. Dat is de conclusie van een Amerikaans rapport van het Rudd Center for Food Policy aan de Yale University. Er wordt aan toegevoegd dat televisie bij de energiedranken een marktaandeel van 90 procent haalt.

Ook bij fruitdranken (82 procent), gearomatiseerd water en icetea (74 procent) en spuitwater (70 procent) neemt televisie het grootste gedeelte van de reclame-budgetten voor zijn rekening. Het Rudd Center voert verder aan dat 46 procent van de totale budgetten in de sector naar de traditionele frisdranken gaat, gevolgd door energiedranken (17 procent), sportdranken (15 procent) en fruitdranken (14 procent). Gearomatiseerd water en icetea vertegenwoordigt 4 procent van de totale markt.

Er wordt aan toegevoegd dat de reclamebestedingen aan traditionele frisdranken het voorbije jaar opliepen tot 432 miljoen dollar. Dat betekent een stijging met 28 procent op twee jaar tijd. De bestedingen aan energiedranken en fruitdranken stegen met meer dan één derde. Bij de fruitdranken voor kinderen bleef de groei echter beperkt tot 11 procent. Bij icetea werd een daling met 2 procent opgetekend. De bestedingen aan sportdranken vielen met 17 procent terug. Bij gearomatiseerde waters daalden de bestedingen met 70 procent.

Coca-Cola, 5-hour Energy, Gatorade en 7 Up vertegenwoordigden 77 procent van de totale bestedingen.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home