Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, November 01, 2011

Chinese consument geeft voorkeur aan lokale bank

De grote financiële dienstverleners zullen hun strategieën voor de Chinese markt moeten herzien. De Chinese consument blijkt immers steeds meer een voorkeur te vertonen voor lokale maatschappijen boven buitenlandse concurrenten en grote financiële staatsbedrijven. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent McKinsey. Er wordt opgemerkt dat 87 procent van de Chinese consumenten de voorkeur geeft aan een lokale maatschappij. Dat betekent een stijging met 12 procentpunten tegenover vier jaar geleden.

"De evolutie is gedeeltelijk te wijten aan de economische crisis," merkt McKinsey op. "Een wereldwijd merk is in China veel minder een concurrentieel voordeel dan voor het uitbreken van de financiële crisis." Er wordt aangevoerd dat ook de inwoners van de grote Chinese metropolen de vier grote Chinese staatsbanken de rug toekeren. Zeven jaar geleden vertegenwoordigden die instellingen 86 procent van de rekeningen, maar dat is inmiddels gedaald tot 75 procent. In heel China is hun aandeel tijdens diezelfde periode teruggevallen van 66 procent tot 58 procent.

Er wordt aan toegevoegd dat ook gemengde banken, waarin zowel de overheid als privégroepen een belang hebben, betere scores halen dan de staatsbanken. Daarbij wordt gewag gemaakt van vertrouwde procedures, geschikte locaties, de beschikbaarheid van automaten en een beleefd personeel. Uit het onderzoek blijkt verder dat 39 procent van de Chinese consumenten een financieel plan op lange termijn heeft opgesteld. Dat betekent een stijging met 11 procentpunten tegenover vier jaar geleden.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home