Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, November 01, 2011

Amazon geniet grootste klantentrouw op Amerikaanse markt

De online retailer Amazon heeft de iPhone van Apple verdrongen als merk dat bij de Amerikaanse consument de grootste loyaliteit geniet. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Brand Keys. Vorig jaar stond Amazon nog op de zevende plaats, maar heeft volgens de onderzoekers kunnen profiteren van zijn verhoogde schaalgrootte en het gebruik van instrumenten zoals klantenbesprekingen en software voor het aanbevelen van producten.

"Amazon staat al verscheidene jaren op een hoge plaats in de rangschikking, maar beschikt nu over een bredere basis waarop klantentrouw kan worden opgebouwd," merkt Robert Passikoff, chief executive van Brand Keys, op. Op de derde plaats staat het sociale netwerk Facebook, gevolgd door de mobiele telefoons van Samsung. De Mac-computer van Apple rond de top vijf af. Er wordt wel aan toegevoegd dat Apple op het gebied van productkwaliteit nog altijd de eerste plaats bekleedt.

De online kledingretailer Zappos maakt zijn debuut op een zesde plaats, gevolgd door autobouwer Hyundai, de Kindle-reader van Amazon, het tequila-merk Parton en cosmetica-producent Mary Kay. Uit het rapport blijkt dat technologie-merken 20 procent van de top vijftig vertegenwoordigen, onder meer dankzij Google, LG Electronics, Bing en Sanyo. Cosmetica-merken hebben een aandeel van 32 procent in de top vijftig, terwijl retailers een aandeel hebben van 16 procent.

De grootste vooruitgang werd gemaakt door de koffieketen Starbucks, dat 352 plaatsen won, gevolgd door het schoenenmerk Skechers (290 plaatsen) en autobouwer Ford (237 plaatsen). De drie merken maakten daarmee hun intrede in de top honderd. Het telecombedrijf Nokia verloor daarentegen 63 plaatsen, gevolgd door smartphone Blackberry (51 plaatsen) en het modemerk Chanel (23 plaatsen).

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home