Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, October 31, 2011

Chinese televisie moet excessief entertainment weren

China heeft aangekondigd een beperking te zullen instellen op het aantal televisieprogramma's met excessief entertainment die door satellietstations worden uitgezonden. De Chinese State Administration of Radio, Film, and Television stede dat er een limiet zal worden geplaatst op programma's die onvoldoende van goede smaak getuigen. Het gaat onder meer om talentwedstrijden, spelprogramma's, talkshows en uitzendingen rond dating of huwelijksproblemen. Experts vrezen dat de beslissing de Chinese tarieven voor televisiereclame gevoelig zal opdrijven.

De vierendertig satellietkanalen op het Chinese televisienet mikken vooral op populair entertainment. Begin volgend jaar zullen echter nog slechts negen programma's uit die categorieën kunnen worden geprogrammeerd tussen halfacht en tien uur 's avonds. Op dit ogenblik worden tijdens die uren gemiddeld zeventien entertainment-programma's uitgezonden. Individuele zenders zullen nog maximaal twee programma's per avond kunnen uitzenden met een maximale gezamenlijke duur van negentig minuten. Jaarlijks zullen nog maximaal tien talentwedstrijden worden toegelaten.

De Chinese regulator merkt op dat publieksbevragingen en ratings niet langer de belangrijkste reden mogen zijn om een specifiek programma in het zendschema op te nemen. "De satellietkanalen moeten meer aandacht besteden aan nieuws, economie, cultuur, wetenschap, opvoeding, kinderen en documentaires," aldus de Chinese regulator. Analisten stellen dat de maatregel zal leiden tot een grotere strijd om populaire programma's, terwijl een aantal mediabedrijven ook hun reclame-inkomsten gevoelig zouden zien dalen.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home