Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, October 30, 2011

Operatoren moeten anticiperen op succes mobiele video-gesprekken

Over vijf jaar zullen wereldwijd 135 miljoen mensen telefoongesprekken voeren met mobiele video. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Juniper Research. Het Verre Oosten en China worden daarbij als marktleider naar voor geschoven, gevolgd door Noord-Amerika en West-Europa. Daarop volgen het Indiase subcontinent en het Midden-Oosten. De rest van Asia-Pacific, Oost-Europa en Latijns-Amerika zouden de kleinste marktpenetratie kennen. Er wordt echter opgemerkt dat de communicaties een zware druk op de netwerken zullen leggen.

"Videogesprekken vergen ongeveer vijfentwintig keer de capaciteit die vereist is voor een traditioneel mobiel gesprek," merken de onderzoekers op. "Dat dreigt tot belangrijke vertragingen te zullen leiden. Mobiele videogesprekken vereisen dan ook een grote bandbreedte en hoge snelheden." Maar ook het gebrek aan een duidelijk businessmodel en een technologische standaard vormen volgens de onderzoekers mogelijke barrières voor de ontwikkeling van de sector.

Onder meer wordt erop gewezen dat het gratis aanbod van diverse operatoren de potentiële inkomsten beperken. "Dat kan echter gecompenseerd worden door het aanbod van betalende diensten met een meerwaarde en reclame," wordt er opgemerkt. "Op het gebied van technologie blijven echter een aantal factoren buiten de invloed van de aanbieders van mobiele video, zoals de kwaliteit van de netwerken, telefoonapparaat, besturingssysteem en camera-type."

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home