Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, October 30, 2011

Drie op tien maakt gebruik van locatie-gerelateerde diensten

In de Verenigde Staten maakt 28 procent van de bevolking gebruik van mobiele of sociale locatie-gerelateerde diensten. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Pew Research Center. Daarbij wordt opgemerkt dat 23 procent van de consumenten zijn mobiele telefoon gebruikt om op basis van zijn actuele locatie informatie over bestemmingen of aanbevelingen in te winnen. Daarnaast maakt 4 procent gebruik van geosociale diensten zoals Foursquare of Gowalla om informatie over locaties in te winnen. Ook blijkt 7 procent in berichten op sociale media automatisch zijn locatie te vermelden.

De onderzoekers merken op dat de cijfers bij mobiele telefoons, smartphones, internet en sociale media nog hoger liggen. Er wordt aan toegevoegd dat de providers van deze diensten het gebruik proberen te stimuleren door een aanbod met een meerwaarde. Volgens de onderzoekers maakt 58 procent van de smartphone-populatie gebruik van geosociale of locatie-gerelateerde diensten. Daarbij blijkt 55 procent informatie te zoeken over bestemmingen en aanbevelingen. Ook maakt 12 procent gebruik van gerichte diensten zoals Foursquare of Gowalla.

In het gebruik van locatie-gerelateerde diensten vallen er tussen mannen en vrouwen volgens de onderzoekers weinig verschillen te noteren. Anderzijds blijkt wel dat in de leeftijdscategorie tussen achttien en negenentwintig jaar 63 procent gebruik te maken van deze diensten, tegenover 45 procent bij vijftigplussers. Bij gebruikers met een inkomen van meer dan 75.000 dollar ligt die score op 65 procent, tegenover 54 procent bij lagere inkomsten. Bij universitairen wordt een score van 54 procent opgetekend, tegenover 44 procent bij andere opleidingscategorieën.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home