Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, November 24, 2011

Overstromingen Thailand zullen nog lang worden gevoeld

Hoewel de directe effecten van de zware overstromingen in Thailand gradueel zullen afnemen, zullen volgens economen de gevolgen door bedrijven en consumenten over de hele wereld nog maanden worden gevoeld. Er wordt aan toegevoegd dat de die problemen de kwetsbaarheid van de wereldwijde bevoorradingsketen onderstrepen. De ramp doet volgens de economen ook vragen rijzen over het inzicht dat bedrijven hebben over hun toeleveringsnetwerken voor essentiƫle onderdelen.

"De zware overstromingen hebben in Thailand aan honderden mensen het leven gekost, maar hebben ook een brede waaier van productie-bedrijven geraakt," merkt het persbureau AFP op. "Vooral de autosector en hard-diskdrives werden zwaar getroffen. Dat heeft wereldwijde consequenties gehad, met slachtoffers zoals Dell, Toshiba, Toyota en Ford. Dat doet de vraag rijzen of bedrijven meer aandacht zouden moeten besteden aan risico-management." Opgemerkt wordt dat vooral de strategie van just-in-time bijzonder kwetsbaar is voor dergelijke rampen.

Toru Nishihama, econoom bij het Dai-Ichi Life Research Institute, stelt dat het principe van just-in-time zal blijven gehandhaafd, maar hij verwacht wel dat grote bedrijven ook elders productie-faciliteiten zullen uitbouwen om de risico's te spreiden. Analisten stellen dat er tijdens de eindejaarsperiode wellicht geen problemen zullen optreden, maar in de loop van volgend jaar mogen volgens hen door eventuele schaarste wel prijsverhogingen worden verwacht. Omdat de consument niet bereid zal zijn om die prijsverhoging te dragen, zullen de winstmarges van de bedrijven worden aangetast.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home