Nieuwsgierigheid belangrijke eigenschap voor student
Nieuwsgierigheid is een goede eigenschap voor een student. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Edinburgh. De onderzoekers merken op dat nieuwsgierigheid een belangrijke pijler vormt van academische prestaties. Er wordt aan toegevoegd dat karaktertrekken zoals nieuwsgierigheid bijna even belangrijk zijn als intelligentie om te bepalen hoe succesvol een student op school zal zijn. Volgens de onderzoekers staat nieuwsgierigheid gelijk met een honger naar exploratie.
"Intelligentie is een belangrijke factor in het onderwijs, maar er zijn nog andere elementen die bepalend zijn voor het succes van opleiding," merkt onderzoeksleider Sophie von Stumm op. "Iedereen kent een briljant kind dat toch mislukt is op school, terwijl matige talenten door hard werken toch bleken te slagen. Plichtsbesef, zoals de neiging om naar de les te gaan en huiswerk te maken, is daarbij een belangrijke factor. Een individu met een groot plichtsbesef heeft een grotere kans om op school te slagen."
Von Stumm merkt op dat nieuwsgierige studenten boeken zullen lezen, naar het buitenland zullen reizen en verschillende voedingssoorten zullen uitproberen. "Al die elementen kunnen helpen om op school betere prestaties te leveren," merkt ze op. Volgens von Stumm heeft nieuwsgierigheid op de schoolprestaties een even grote impact als plichtsbesef. Wanneer beide elementen samen komen, is het effect volgens haar even groot als intelligentie. Er ligt volgens haar een grote mogelijkheid voor leerkrachten om nieuwsgierigheid te stimuleren.
"Intelligentie is een belangrijke factor in het onderwijs, maar er zijn nog andere elementen die bepalend zijn voor het succes van opleiding," merkt onderzoeksleider Sophie von Stumm op. "Iedereen kent een briljant kind dat toch mislukt is op school, terwijl matige talenten door hard werken toch bleken te slagen. Plichtsbesef, zoals de neiging om naar de les te gaan en huiswerk te maken, is daarbij een belangrijke factor. Een individu met een groot plichtsbesef heeft een grotere kans om op school te slagen."
Von Stumm merkt op dat nieuwsgierige studenten boeken zullen lezen, naar het buitenland zullen reizen en verschillende voedingssoorten zullen uitproberen. "Al die elementen kunnen helpen om op school betere prestaties te leveren," merkt ze op. Volgens von Stumm heeft nieuwsgierigheid op de schoolprestaties een even grote impact als plichtsbesef. Wanneer beide elementen samen komen, is het effect volgens haar even groot als intelligentie. Er ligt volgens haar een grote mogelijkheid voor leerkrachten om nieuwsgierigheid te stimuleren.
Labels: human resources, onderwijs
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home