Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, November 15, 2011

Groeimarkten zetten bedrijven aan tot andere strategie

Grote bedrijven hanteren bij hun strategieën voor groeimarkten een andere benadering tegenover onderzoek en ontwikkeling. Dat is de conclusie van een enquête van consulent Ernst & Young bij meer dan vijfhonderd executives van multinationale ondernemingen. Daarbij wordt opgemerkt dat 36 procent van deze bedrijven op groeimarkten zoals Brazilië, China en India hun producten, goederen en zakelijke modellen aan de lokale situatie aanpassen. Een bijkomende groep van 40 procent heeft plannen om zijn strategie in die richting aan te passen.

Er wordt opgemerkt dat 54 procent van de multinationals in snelgroeiende regio's mikt op de hogere marktsegmenten, terwijl 40 procent zich vooral toespitst op de middenklasse en 6 procent vooral aandacht besteedt aan de laagste marktcategorieën. Bij lokale bedrijven vertegenwoordigt de middenklasse 51 procent van de investeringen, gevolgd door het hogere marktsegment met 40 procent en de lagere inkomenscategorieën met 9 procent.

Verder blijkt dat gemiddeld 37 procent van de onderzoeksprojecten gericht zijn op groeilanden. Slechts 38 procent heeft echter totaal nieuwe producten gecreëerd voor die markten, terwijl 52 procent zijn prijsstructuren heeft aangepast. De onderzoekers merken op dat 67 procent van de respondenten aanvoert dat grote bedrijven met een hoofdkwartier in groeilanden het best geschikt zijn om voor de lokale middenklasse aangepaste innovatie te ontwikkelen en dus kwaliteitsproducten te leveren aan een gepaste prijs.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home