Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, November 15, 2011

Consument heeft onvoldoende inzicht in waterverbruik

De consument doet belangrijke inspanningen om het dagelijkse waterverbruik van het gezin te beperken, maar heeft vaak geen inzicht achter het verborgen gebruik voor de productie van andere goederen. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Melbourne. De Australische onderzoekers stellen dat de consument veel moeite doet om waterefficiƫnte apparaten te gebruiken, de douchetijd in te korten en waterkranen tijdig dicht te draaien, maar onvoldoende beseft dat elektriciteit, textiel en voeding in realiteit de grootste waterverbruikers zijn.

Onderzoeksleider Robert Crawford merkt op dat voor de productie van elk product, gaande van jeans tot een broodrooster, watergebruik noodzakelijk is om grondstoffen te winnen, het productieproces mogelijk te maken en de eindproducten te transporteren en verkopen. "Het indirecte waterverbruik van een gezin over een periode van vijftig jaar, komt overeen met vierenvijftig Olympische zwembaden," merkt Crawford op. "Het indirecte verbruik vertegenwoordigt 94 procent van de volledige waterconsumptie van een gezin."

"Drinken, wassen, douchen, spoelen, koken en reinigen vertegenwoordigt amper 6 procent van het totale waterverbruik," voert Crawford nog aan. "Het is uiteraard belangrijk dat gezinnen hun directe waterverbruik beperken, maar er moet ook aandacht worden besteed aan de indirecte waterconsumptie. Er is dan ook een meer holistische benadering van het waterbeheer nodig indien de maatschappij op een duurzaam waterverbruik wil overschakelen."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home