Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, October 01, 2011

Visie Amerikaanse bevolking over pers evolueert negatief

De visie van het Amerikaanse publiek op de pers evolueert in negatieve zin. Dat blijkt uit een rapport van het Pew Research Center. Onder meer wordt opgemerkt dat in het midden van de jaren tachtig slechts 34 procent van de Amerikanen van mening was dat de verhalen in de pers vaak onjuist waren. Dat is inmiddels echter gestegen tot 66 procent. Vier jaar geleden betichtte 53 procent van de Amerikaanse bevolking de pers van onjuistheden.

Ook wordt opgemerkt dat vier jaar geleden slechts 69 procent van de Amerikaanse bevolking ervan overtuigd was dat nieuwsorganisaties vaak worden beïnvloed door machtige partijen. Dat is inmiddels gestegen tot 80 procent. Bovendien voerde vier jaar geleden ook slechts 66 procent aan dat de nieuwsmedia zich aan de kant van één betrokken partij schaarden. Dat is inmiddels toegenomen tot 77 procent. Wel wordt opgemerkt dat de consument meer vertrouwen heeft in de media die hijzelf raadpleegt dan in de perswereld in het algemeen.

Uit het onderzoek blijkt verder dat televisie de belangrijkste nieuwsbron blijft voor de Amerikaanse bevolking. Televisie is voor 66 procent de belangrijkste nieuwsbron, gevolgd door het internet (43 procent) en de kranten (31 procent). Radio volgt met een score van 19 procent op de vierde plaats. Het Pew Research Center geeft aan dat televisie de voorbije twee decennia onafgebroken de belangrijkste nieuwsbron is gebleven voor de Amerikaanse bevolking, hoewel het aandeel van het medium wel is gedaald. Tot het begin van deze eeuw haalde televisie een score van 80 procent.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home