Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, October 18, 2011

Overdoen studiejaar komt globaal bekeken negatief uit

Studenten die een jaar overdoen, zijn globaal bekeken slechter af dan collega's die het kortste parcours door het onderwijs volgen. Dat is de conclusie van een onderzoek aan de University of Sydney. De Australische onderzoekers merken op dat het overdoen van een jaar zou leiden tot een achteruitgang van het academische engagement en een toenemend absenteïsme. Bovendien zou het overdoen van een jaar leiden tot een daling van het zelfvertrouwen.

Onderzoeker Andrew Martin, professor opvoeding en sociaal werk aan de University of Sydney, stelt dat het overdoen van een studiejaar een negatieve impact heeft op motivatie, engagement, vriendschapsrelaties en zelfbeeld. Hij merkt ook op dat het overdoen van een studiejaar niet altijd te maken heeft met academische prestaties, maar een brede waaier van oorzaken kan hebben. De resultaten van het onderzoek kunnen volgens hem ouders en opvoeders helpen bij de vraag over het overdoen van een jaar.

In Australië zouden 5 procent tot 15 procent van de studenten een studiejaar overdoen. Het is volgens Martin aangewezen om een educatieve benadering te hanteren die er vooral op gericht is om studenten naar een volgend jaar te promoveren, waarbij in gepaste en doelgerichte educatieve ondersteuning zou moeten worden voorzien. In die ondersteuning moet volgens Martin onder meer ook aandacht worden besteed aan motivatie en een aantal andere factoren.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home