Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, October 18, 2011

Gebruik van email maakt jongens populairder

Jongens die thuis gebruik maken van email zijn slimmer en populairder dan leeftijdsgenoten die geen toegang hebben tot de technologie. Dat is de conclusie van een onderzoek aan de Curtin University bij jongeren uit het lager onderwijs. De situatie is volgens de Canadese onderzoekers te vergelijking met de situatie enkele generaties geleden, toen niet iedereen toegang had tot televisie. Ook toen liepen jongeren die geen toegang hadden tot het medium volgens de onderzoekers een groter risico op sociaal isolement.

Onderzoeksleider Geneviève Johnson, wetenschapper aan de School of Education van de Curtin University, stelt dat het destijds voor jongeren noodzakelijk was om op de hoogte te blijven van televisie-verhalen. Opgemerkt wordt dat meisjes thuis vaker gebruik maken van email dan jongens. Op school ligt het niveau volgens Johnson echter quasi gelijk. Dat heeft niet te maken met een dalend gebruik bij jongens, maar wel aan een intensiever gebruik bij meisjes. Dat geeft volgens haar aan dat internet-onderwijs de genderkloof op het gebied van technologie zou kunnen helpen dichten.

Johnson voert nog aan dat ouders en leerkrachten doorheen de geschiedenis altijd argwanend hebben gestaan tegenover de impact van technologie op kinderen. "Er heerst dan ook een overtuiging dat het internet slecht is, maar dat is totaal in tegenspraak met de resultaten van het onderzoek," voert ze aan. "Niet alle aspecten van het internet leveren voordeel op, maar in het algemeen is die impact toch positief. Dat geldt ook voor andere communicatie-technologieën."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home