Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, October 14, 2011

Filipijnse outsourcing-sector heeft vertrouwen in verdere groei

De outsourcing-sector van de Filipijnen zal de volgende vijf jaar een sterke groei blijven kennen, ondanks de wereldwijde economische onzekerheid en de bedreiging voor de callcenter-sector van het land. Dat zegt de Business Processing Association of the Philippines. Daarbij wordt opgemerkt dat de Filipijnse outsourcing-sector tien jaar geleden nog niet bestond, maar op dit ogenblik ongeveer 600.000 werknemers telt. Na India zijn de Filipijnen daarmee de belangrijkste outsourcing-bestemming van de wereld.

"De groei zal wel een lichte vertraging kennen, maar nog altijd dubbele cijfers laten optekenen," merkt Alfredo Ayala, directeur van de Business Processing Association of the Philippines, op. "De volgende periode mag met een gemiddelde groei van minstens 15 procent rekening worden gehouden. Daardoor zal de omzet van de sector over vijf jaar zijn gestegen tot 20 miljard dollar. Op dat ogenblik zal de Filipijnse outsourcing-sector wellicht 900.000 werknemers tellen." De sector vertegenwoordigt dit jaar ongeveer 5 procent van het Filipijnse bruto binnenlandse product.

De Filipijnen hebben op dit ogenblik een aandeel tussen 6 procent en 7 procent op de internationale outsourcing-markt. India is wereldwijd marktleider met een aandeel van 51 procent. In de callcenter-sector hebben de Filipijnen vorig jaar India als belangrijkste markt voorbij gestoken. Dat heeft het land volgens Ayala vooral te danken aan onder meer zijn Engelstalige arbeidspopulatie. De callcenters vertegenwoordigen 65 procent van alle Filipijnse outsourcing-activiteiten.

Er wordt wel opgemerkt dat die sector onder druk staat van de informatisering, maar de sector is naar eigen zeggen voorbereid op een verschuiving.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home