Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, October 19, 2011

Diageo wereldleider marktleider sterke dranken

Het Britse concern Diageo is duidelijk marktleider in de wereldwijde sector van de sterke dranken. Dat is de conclusie van een onderzoek van het magazine Just Drinks en het onderzoeksbureau International Wine & Spirit Research (IWSR). Daarbij wordt opgemerkt dat Diageo met twintig namen is vertegenwoordigd in de ruim honderd meest succesrijke merken van de wereld. Op de tweede plaats volgt het Franse Pernod-Ricard met zeventien merken. Johnny Walker van Diageo is volgens de onderzoekers wereldwijd het sterkste merk uit de sector.

De onderzoekers voegen er aan toe dat Johnny Walker tijdens de eerste zes maanden van dit jaar een omzetgroei met 11 procent liet optekenen. Daarmee is het merk de belangrijkste pijler van de omzetgroei van Diageo. Er wordt aan toegevoegd dat de experts bovendien aangeven dat Johnnie Walker de grootste mogelijkheden heeft om zijn marktaandeel nog verder uit te breiden. Gavin Pike, merkdirecteur van Johnnie Walker, stelt dat onder meer de superieure marketing-strategie aan het merk een iconische waarde hebben meegegeven.

Op de tweede plaats in de merkenrangschikking staat de vodka-producent Smirnoff, eveneens behorend tot de portfolio van Diageo. Met Absolut, dochtermerk van Pernod-Ricard, neemt een ander vodka-merk ook de derde plaats in. De top tien wordt verder rond gemaakt door Jack Daniel's, Captain Morgan, Chivas Regal, Ballantine's, Baileys, Hennessy en Jägermeister. Bij de drankenconcerns worden Diageo en Pernod-Ricard gevolgd door Jim Beam met tien merken en Bacardi met zeven merken.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home