Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, September 22, 2011

Verveling en overaanbod dodelijk in sociale netwerken

Verveling en een overaanbod vormen de belangrijkste reden voor consumenten om hun relaties met merken in sociale netwerken stop te zetten. Dat is de conclusie van een rapport van het reclamebureau DDB Paris en het onderzoeksbureau OpinionWay. De wetmatigheid van relevantie en frequentie in marketing is volgens de onderzoekers dan ook even belangrijk in sociale netwerken als in andere sectoren. Er wordt aan toegevoegd dat marketeers altijd met respect voor de consument moeten optreden.

"Nagenoeg de helft van de gebruikers van sociale netwerken zegt een commerciële relatie merk verbroken te hebben omdat het merk hen niet langer interesseerde," merken de onderzoekers op. "Ook zegt 46 procent dat de informatie onvoldoende interessant was. Ongeveer één op drie gebruikers merkte op dat er teveel berichten werden verstuurd. Slechts 14 procent gaf aan dat de merken meer berichten zouden moeten publiceren."

"De resultaten tonen dat de commerciële toepassing van sociale netwerken nog in zijn kinderschoenen staat," voert Sebastien Genty, directeur planning bij DDB Paris, aan. "Er moet duidelijk een leerproces worden doorgemaakt. Geen enkel merk kan het zich veroorloven om zich door de technologie te laten verblinden en voorbij te gaan aan de basisregels rond de interactie met consumenten. De traditionele marketingregels blijven ook in deze omgevingen gelden."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home