Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, September 27, 2011

Twitter populairste sociale netwerk bij journalisten

Bij het gebruik van sociale netwerken vertonen journalisten een duidelijke voorkeur voor Twitter, vooral voor het verspreiden van informatie. Dat is de conclusie van een onderzoek aan de Universidad Carlos III de Madrid (UC3M). Uit het onderzoek blijkt ook dat slechts 13 procent van de journalisten van het mediabedrijf een richtlijn heeft gekregen over het gebruik van sociale media. Bij 45 procent van de ondervraagden er is geen sprake van een gericht beleid.

Uit het onderzoek blijkt dat journalisten sociale netwerken in eerste instantie gebruiken om informatie te publiceren en te verdelen (95 procent), maar ook om tendenzen te identificeren (86 procent), informatie te zoeken (82 procent), informatie over hun medium te verspreiden (82 procent) en publiekstrouw op te bouwen (78 procent). Daarentegen zegt slechts 25 procent van de ondervraagden de netwerken te gebruiken om onderzoeksjournalistiek uit te voeren.

"Het gebruik van sociale netwerken door journalisten weerspiegelt niet noodzakelijk het specifiek karakter en de achterliggende logica van het medium om nieuwe content te creëren," merken de onderzoekers nog op. "De journalisten gebruiken sociale netwerken vooral als een viraal mechanisme, waarbij het systeem gebruikt wordt voor de verdeling van content die meestal buiten het kader van het specifieke medium is gecreëerd en waarbij gebruik gemaakt werd van de traditionele vormen van de journalistieke productie."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home