Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, September 26, 2011

Actieve fans in sociale netwerken heel beperkt

Er moet getwijfeld worden aan de efficiƫntie van sociale netwerken zoals Facebook voor commerciƫle fanpagina's. Dat merkt het webmagazine Marketsentinel.com op. Daarbij wordt opgemerkt dat ook bij de meest succesvolle celebrities op het sociale werk het aantal actieve fans gevoelig lager ligt dan de totale aangemelde supportersgroep. Daarbij wordt onder meer verwezen naar muzikant Eminem, die met 41,5 miljoen fans het meest succesrijke merk is op Facebook. Toch heeft Eminem slechts een kerngroep van 575 actieve fans. Dat is een verhouding van amper 0,001 procent.

"Facebook biedt weliswaar de mogelijkheid om reclame met een grote demografische accuraatheid op de gewenste manier aan het specifieke doelpubliek te bezorgen, maar toch hebben de advertenties slechts clickthrough-niveaus van 0,011 procent tot 0,165 procent, tegenover 0,4 procent tot 0,7 procent bij Google," merkt Marketsentinel op. "Een groot aantal advertenties krijgt volgens een gewezen medewerker van Facebook geen enkele reactie."

Indien Facebook er niet kan in slagen om een sterk advertentie-platform uit te bouwen, zal het volgens Marketsentinel er niet in slagen om de dominantie van Google op het gebied van internet-reclame uit evenwicht te brengen. Er wordt op gewezen dat Google vorig jaar een aandeel van 38,9 procent had op de Amerikaanse online reclamemarkt. Het aandeel van Facebook bleef beperkt tot 4,7 procent. Marketsentinel voegt er aan toe dat de fanpages van Facebook grote mogelijkheden bieden om het publiek te bereiken, maar daar weinig succes mee boeken.

"Zelfs bij celebrities zoals Lady Gaga of Taylor Swift wordt er nauwelijks gereageerd," merkt het webmagazine op. "Ook Lady Gaga heeft meer dan 39 miljoen fans, maar toch zijn slechts 1,231 volgelingen echt actief. Dat is een score van slechts 0,003 procent. Alleen gebruikers die een echte interactie opzetten met de fanpagina's, zullen de updates kunnen ontvangen. Dat is een grote vergissing die veel merken maken."

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home