Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, September 25, 2011

Objectiviteit rapport adviseurs heel uiteenlopend

Adviseurs brengen vaker een vooringenomen stelling wanneer ze voor een brede groep geïnteresseerden werken dan wanneer ze slechts één klanten. Bovendien blijkt er ook een grotere vooringenomenheid wanneer een unieke klant anoniem in plaats van gekend is. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Carnegie Mellon University en de Duke University. Opgemerkt wordt dat adviseurs door de relatie met een unieke en gekende cliënt hun rapporten zo objectief mogelijk proberen op te stellen.

"Adviseurs hebben vaak vele anonieme klanten," voeren de onderzoekers aan. "Onder meer financiële analisten geven publieke aanbevelingen om aandelen te kopen, houden of verkopen. Maar ook medische experts formuleren adviezen die implicaties kunnen hebben voor veel patiënten. Uit het onderzoek is gebleken dat adviseurs die met een belangenconflict worden geconfronteerd, een meer subjectief advies geven wanneer er meerdere ontvangers zijn. Bovendien is dat advies subjectiever bij een anonieme klant dan bij een bekende relatie."

"Men zou kunnen verwachten dat adviseurs zouden trachten om voor grotere groepen objectiever raadgevingen te formuleren, aangezien er een impact op een grotere groep kan zijn," stippen de onderzoekers aan. "In realiteit blijken adviseurs een grotere empathie te hebben tegenover een unieke en bekende bestemmeling. Er wordt dan ook meer zorg besteed aan een individueel advies, terwijl men ook minder zelfzuchtig staat tegenover één bestemmeling dan tegenover een grote groep."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home